Dwujęzyczność

W naszej Szkole (podobnie jak i w Przedszkolu)
wdrażamy projekt nauczania dwujęzycznego.

bilingiuslogo
aiesec

Program ten realizowany jest w dwóch grupach przedszkolnych: dzieci 4-letnich oraz 5-letnich. W najbliższych latach dwujęzycznością zostaną objęte wszystkie grupy przedszkolne.
Projekt realizujemy w ścisłej współpracy z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Dwujęzyczności – Stowarzyszeniem Bilinguis

W ramach tego projektu dzieci mają kontakt z językiem angielskim codziennie nie tylko w ramach zajęć językowych, ale także podczas całego pobytu w przedszkolu. Język angielski towarzyszy dzieciom przy posiłkach, zajęciach wychowania przedszkolnego oraz przy zabawie swobodnej.

Codzienne zajęcia z języka angielskiego wśród dzieci objętych rozszerzeniem odbywają się przy podziale na grupy, które liczą około 12 osób. Pozwala to naszym maluchom na maksymalną koncentrację uwagi na tych zajęciach oraz daje im możliwość częstego komunikowania się, grania w gry z wykorzystaniem słówek i wyrażeń w języku angielskim oraz poznawania coraz to nowych treści.

Dzieciom nieobce są również piosenki w języku angielskim, które chętnie śpiewają włączając do tego ruchy i gesty. Podczas zajęć omawiamy także zagadnienia, które pojawiają się na zajęciach wychowania przedszkolnego, co umożliwia wykorzystanie tej wiedzy i umiejętności we współpracy z innymi nauczycielami.

Nasza placówka regularnie zaprasza do siebie gości z innych krajów (w ramach współpracy ze Stowarzyszeniem AIESEC), którzy mówią w języku angielskim. Mieliśmy przyjemność rozmawiać z osobami z Chin, Meksyku, Indii i Kolumbii oraz poznawać ich kulturę i tradycje.

Należy pamiętać, że dzieci w wieku przedszkolnym uczą się najlepiej poprzez zabawę, ruch, wierszyki oraz rymowanki. Nie jest więc to nauka list słówek czy czasów gramatycznych.
Dokładamy wszelkich starań, aby dzieci nie odczuwały tego, że uczą się języka obcego, ale żeby były tym językiem otaczane w różnych sytuacjach i czerpały z tego dużo zadowolenia i przyjemności. Tak wczesny i intensywny proces nauczania drugiego języka powoduje, że dzieci zaczynają posługiwać się językiem angielskim mimowolnie – jako drugim naturalnym językiem, w którym mogą się swobodnie komunikować.

We wrześniu w naszej szkole ruszył pilotażowy projekt wprowadzania metody CLIL na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej w klasie I a.

Wychowawczyni klasy, p. Marta Skrok, wprowadza wyrażenia i zdania w języku angielskim na edukacji matematycznej, przyrodniczej, czy polonistycznej. Pani Agnieszka Rożek śpiewa z pierwszakami piosenki, a p. Jolanta Sitarska wydaje po angielsku polecenia na lekcji wychowania fizycznego. Rozwój kompetencji językowych dzieci wspierają dodatkowe godziny języka angielskiego (łącznie pięć tygodniowo). Pod okiem nauczyciela, p. Grażyny Wawrzonek, uczą się słownictwa, które obejmuje nazwy kształtów geometrycznych, nazwy warzyw i owoców, czy zasad zachowania się na drodze. Następnie, poznane słownictwo jest wykorzystane przez innych nauczycieli. Sprawia to, iż strefa komfortu komunikacyjnego naszych uczniów nie zamyka się w pracowni językowej. Uczniowie nabierają odwagi do posługiwania się językiem angielskim w codziennych sytuacjach także dzięki współpracy z organizacją AIESEC. Kiedy w szkole pojawia się wolontariusz z innego kraju, dzieci mają okazję sprawdzić swoją znajomość angielskiego, nauczyć się czegoś nowego i przełamać budujące się bariery językowe. Uczniowie bawią się angielskim nie tylko podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych, ale także na przerwach, czy w trakcie posiłków, a fiszki przyczepione do różnych przedmiotów i miejsc w szkole jeszcze bardziej poszerzają znajomość słownictwa oraz zachęcają do posługiwania się angielskim w codziennych sytuacjach.

Wszystkie te działania przygotowują naszych pierwszoklasistów do zostania pierwszą w naszym mieście klasą dwujęzyczną.