KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
– KATOLICKI ZESPÓŁ EDUKACYJNY W OSTROWCU ŚW. –
KATOLICKA PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA
IM. ŚW. ZYGMUNTA SZCZĘSNEGO FELIŃSKIEGO
Mając na uwadze, że
„Tylko siła pracy i ofiary może zbawić tak człowieka jak i naród, byle praca płynęła z miłości obowiązku, ofiara zaś, z miłości Boga i bliźniego.”
/Św. Zygmunt Szczęsny Feliński/
pomagamy dziecku w kształtowaniu w nim postawy człowieka szlachetnego, uczciwego, prawego, dobrego, szanującego siebie i innych, kochającego Ojczyznę, pamiętającego, że najwyższą wartością jest:
„BÓG – HONOR – OJCZYZNA”
MISJA
Nasza szkoła:
- Ma charakter katolicki.
- Wychowanie i kształcenie jest oparte na chrześcijańskim systemie wartości.
- Szkoła stwarza warunki do harmonijnego rozwoju różnych dziedzin osobowości wychowanka.
- Wychowuje do szlachetności, pracowitości, odpowiedzialności, empatii, prawości.
- Współpracuje z rodzicami lub opiekunami w dziedzinie wychowania.
- Rozwija zainteresowania dzieci poprzez dodatkowe zajęcia pozalekcyjne.
- Zadania i program szkoły zmierzają do zapewnienia spójności pomiędzy wiarą i życiem.
- Kształci i promuje postawy patriotyczne poprzez autorskie programy – Wychowanie do patriotyzmu, Wychowanie do wartości.
- Uwrażliwia na piękno i odpowiedzialność za dar przyrody jako dzieło Stwórcy.
- Oferuje uczniowi opiekę nauczyciela tutora, który wspiera jego rozwój.
- Zapewnia wysoki poziom nauczania, którym kieruje wykwalifikowana i ciągle doskonaląca się kadra.
- Posiada bogaty wachlarz pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Tworzy wspólnotę uczniów, nauczycieli, rodziców, w której nikt nie jest anonimowy.
- Daje poczucie bezpieczeństwa, które wspiera harmonijny rozwój ucznia.
- Zapewnia indywidualne podejście do każdego ucznia, sprzyja wzajemnemu zaufaniu.
WIZJA
Pragniemy, aby absolwent naszej szkoły:
- Starał się żyć wartościami ewangelicznymi, rozwijając w sobie świadomość ,,Bycia chrześcijaninem’’, był człowiekiem autentycznej wiary.
- Był człowiekiem o wszechstronnie rozwiniętej osobowości: reprezentujący wysoki poziom intelektualny, psychiczny, społeczny, zdrowotny, moralny, kulturalny, na miarę możliwości indywidualnych.
- Rozwijał umiejętności: planowanie, wybieranie, przewidywanie, podejmowanie decyzji.
- Kochał Ojczyznę – Polskę, świadomie podejmował naukę i pracę dla jej dobra.
- Był wrażliwy na potrzeby innych i wstawiał się za słabszymi.
- Miał poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności.
- Był człowiekiem o wysokiej kulturze osobistej, posiadał szerokie horyzonty wiedzy i z odwagą podejmował nowe wyzwania.
- Posiadał umiejętność komunikowania się w językach obcych i czerpał pozytywne wzorce z innych kultur, szanując ich tradycje i różnorodność.
- Kochał Boga i miał świadomość, że jest Jego ukochanym dzieckiem oraz wartościowym człowiekiem.
Pragniemy, aby rodzice:
- Czynnie współpracowali ze szkołą współtworząc atmosferę i tradycję szkoły.
- Przyczyniali się do spójnego oddziaływania szkoły i domu.
- Promowali szkole w środowisku lokalnym.
- Poprzez swoją chrześcijańską i patriotyczną postawę stanowili wzorzec dla zachowań swoich dzieci.
- Dawali odważnie świadectwo wiary miłości Boga i bliźniego.
- Wspierali placówkę w podejmowanych działaniach dydaktyczno – wychowawczych.
Pragniemy, aby nauczyciele:
- Byli świadkami wiary, ludźmi bogatymi duchowo.
- Chętnie podejmowali różne formy doskonalenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
- Byli ludźmi kreatywnymi, twórczymi, pełnymi inicjatywy i zaangażowania.
- Towarzyszyli swoim podopiecznym w ich potrzebach emocjonalnych, duchowych, intelektualnych i kulturowych.
- Byli współodpowiedzialni za budowanie i tworzenie placówki.
Pragniemy, aby nasza placówka:
- Troszczyła się o dobro wspólne w życiu rodzinnym i społecznym.
- Budowała cywilizację miłości w środowisku lokalnym.
- Współdziałała dla dobra mieszkańców i instytucji zewnętrznych.
- Budowała dobrą wartość edukacji we współpracy z innymi jednostkami oświatowymi.
- Była przejrzystym znakiem autentycznej wiary i miłości Boga, człowieka, Ojczyzny.
- Była prekursorem nowych, kreatywnych rozwiązań edukacyjnych, służących przestronnemu rozwojowi uczniów.
- Wykazywała ciągłą troskę o aktualne doposażenie.
- Korzystała z różnego rodzaju projektów sprzyjających rozwojowi placówki.
GŁÓWNE KIERUNKI PRACY SZKOŁY
Promowanie wychowania katolickiego stanowi – obok kształcenia – najważniejszą część misji szkoły i obejmuje:
- uświadamianie wartości autentycznej wiary w życiu człowieka oraz ciągłą troskę o osobistą więź i relację z Bogiem,
- kultywowanie tradycji szkoły (codzienna poranna modlitwa, coroczna pielgrzymka na Św. Krzyż, przybliżenie postaci Patrona Szkoły św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego, wspólne, okolicznościowe spotkania całej wspólnoty Szkolnej – uczniów – rodziców – nauczycieli),
- kształtowanie postaw patriotycznych,
- promowanie wartości religijnych we własnym otoczeniu.
Organizacja procesu wychowawczo – dydaktycznego:
- realizowane programy wychowania szkolnego uwzględniają podstawę
programową - Kształcenie i promowanie postaw patriotycznych poprzez autorskie programy – Wychowanie do patriotyzmu, Wychowanie do wartości.
- Program Wychowawczo – Profilaktyczny – wychowywanie w wartościach chrześcijańskich, których celem jest pięknie ukształtowany człowiek, promowanie zdrowego stylu życia w zakresie żywienia, sprawności ruchowej, bezpieczeństwa; kształtowanie postawy proekologicznej w świecie stworzonym przez Boga;
- Tutoring w szkole.
Dbałość o wysoki poziom nauczania
- realizacja innowacji pedagogicznych i innowacyjnych programów i projektów
- wprowadzenie począwszy od kl. 4 drugiego języka obcego; wdrażanie nauczania dwujęzycznego (j. angielski),
- zindywidualizowany proces nauczania sprzyjający osiąganiu wysokich
postępów w nauce, - dbałość o piękno mowy ojczystej jako dziedzictwa narodowego,
- inspirowanie nauczycieli do podejmowania nowatorstwa pedagogicznego.
Staranie o bezpieczeństwo i przyjazną atmosferę:
- zapewnienie dzieciom bezpiecznych warunków do zabawy i nauki,
- nieliczne klasy
- doskonalenie umiejętności związanych z posługiwaniem się technologią
informacyjną - wychowanie świadomego odbiorcy masmediów.
Wspieranie indywidualnego rozwoju ucznia
- wyrównywanie szans edukacyjnych,
- wdrożenie efektywnego systemu pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
- zajęcia specjalistyczne,
- indywidualizacja procesu nauczania,
- profilaktyka agresji i uzależnień – eliminowanie zachowań niepożądanych,
- budowanie systemu motywacji uczniów – pochwały, nagrody.
Dbałość o wszechstronny rozwój uzdolnień uczniów
- odkrywanie talentów – monitorowanie osiągnięć uczniów,
- rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów poprzez realizację zajęć pozalekcyjnych
- organizacja konkursów szkolnych i międzyszkolnych.
Systematyczne wdrażanie przez szkołę różnorodnych projektów edukacyjnych:
- in. Dzień Sportu, Dzień Książki i Filmu, Dzień Rodziny, Rekolekcje dla Rodzin, Spotkania z ciekawymi ludźmi,
- propagowanie zdrowego stylu życia – stawiamy na ruch, zdrowe odżywianie, ekologię.
- rozpowszechnianie edukacji kulturalnej – rozwijanie zainteresowań artystycznych dzieci.
Konstruktywna współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym:
- kształtowanie pozytywnych relacji z rodzicami i opiekunami uczniów,
- współdziałanie na rzecz środowiska lokalnego,
- budowanie odpowiedzialności za współtworzenie wspólnoty szkolnej, jej
poziomu wychowawczego i dydaktycznego, - szkoła jest miejscem dialogu, w którym uczestniczy cała społeczność szkolna.
Szkoła dysponuje bogatą bazą dostosowaną do realizacji zadań programowych
- obszerne, widne, funkcjonalne i estetyczne sale lekcyjne,
- meble i sprzęty posiadające atesty i certyfikaty,
- bogato wyposażone pracownie w pomoce i środki dydaktyczne umożliwiające realizację zadań statutowych,
- tablice interaktywne, narzędzia TIK,
- mobilna pracownia komputerowa,
- duży teren zielony umożliwiający prowadzenie zajęć tematycznych i rekreacyjnych.
Kierunek działań szkoły w kolejnych latach:
Rok 2017/2018 – krzewienie wśród uczniów postaw patriotycznych w kontekście historii państwa i narodu polskiego: NIEPODLEGŁOŚĆ – MOJA WOLNOŚĆ
Rok 2018/2019 – wdrażanie do przezwyciężania trudności, przybliżenie pojęcia co to jest „silna wola” oraz kształtowanie umiejętności bycia asertywnym jako przejaw męstwa i odwagi: BÓG – HONOR – OJCZYZNA
Rok 2019/2020 – rozbudzanie wrażliwości na drugiego człowieka, krzywdę innych
i kształtowanie postawy szlachetności serca: WRAŻLIWOŚĆ I SZLACHETNOŚĆ
Rok 2020/2021 – kształtowanie postawy miłości bliźniego i przyjaźni, wzmacnianie pozycji ucznia w grupie oraz uwrażliwianie na poszanowanie drugiego człowieka: PRZYJAŹŃ
Rok 2021/2022 – odkrywanie piękna otaczającego świata poszukując nośników piękna w drugim człowieku, sztuce oraz kontakcie z przyrodą: „Bóg jest przyczyną wszystkiego, co piękne /Św. Klemens Aleksandryjski/: PIĘKNO