Koncepcja pracy szkoły

KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
– KATOLICKI ZESPÓŁ EDUKACYJNY W OSTROWCU ŚW. –
KATOLICKA PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA
IM. ŚW. ZYGMUNTA SZCZĘSNEGO FELIŃSKIEGO

 

Mając na uwadze, że

„Tylko siła pracy i ofiary może zbawić tak człowieka jak i naród, byle praca płynęła z miłości obowiązku, ofiara zaś, z miłości Boga i bliźniego.”
/Św. Zygmunt Szczęsny Feliński/

pomagamy dziecku w kształtowaniu w nim postawy człowieka szlachetnego, uczciwego, prawego, dobrego, szanującego siebie i innych, kochającego Ojczyznę, pamiętającego, że najwyższą wartością jest:

„BÓG – HONOR – OJCZYZNA”

MISJA

Nasza szkoła:

  • Ma charakter katolicki.
  • Wychowanie i kształcenie jest oparte na chrześcijańskim systemie wartości.
  • Szkoła stwarza warunki do harmonijnego rozwoju różnych dziedzin osobowości wychowanka.
  • Wychowuje do szlachetności, pracowitości, odpowiedzialności, empatii, prawości.
  • Współpracuje z rodzicami lub opiekunami w dziedzinie wychowania.
  • Rozwija zainteresowania dzieci poprzez dodatkowe zajęcia pozalekcyjne.
  • Zadania i program szkoły zmierzają do zapewnienia spójności pomiędzy wiarą i życiem.
  • Kształci i promuje postawy patriotyczne poprzez autorskie programy – Wychowanie do patriotyzmu, Wychowanie do wartości.
  • Uwrażliwia na piękno i odpowiedzialność za dar przyrody jako dzieło Stwórcy.
  • Oferuje uczniowi opiekę nauczyciela tutora, który wspiera jego rozwój.
  • Zapewnia wysoki poziom nauczania, którym kieruje wykwalifikowana i ciągle doskonaląca się kadra.
  • Posiada bogaty wachlarz pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  • Tworzy wspólnotę uczniów, nauczycieli, rodziców, w której nikt nie jest anonimowy.
  • Daje poczucie bezpieczeństwa, które wspiera harmonijny rozwój ucznia.
  • Zapewnia indywidualne podejście do każdego ucznia, sprzyja wzajemnemu zaufaniu.

 

WIZJA

       Pragniemy, aby absolwent naszej szkoły:

  • Starał się żyć wartościami ewangelicznymi, rozwijając w sobie świadomość ,,Bycia chrześcijaninem’’, był człowiekiem autentycznej wiary.
  • Był człowiekiem o wszechstronnie rozwiniętej osobowości: reprezentujący wysoki poziom intelektualny, psychiczny, społeczny, zdrowotny, moralny, kulturalny, na miarę możliwości indywidualnych.
  • Rozwijał umiejętności: planowanie, wybieranie, przewidywanie, podejmowanie decyzji.
  • Kochał Ojczyznę – Polskę, świadomie podejmował naukę i pracę dla jej dobra.
  • Był wrażliwy na potrzeby innych i wstawiał się za słabszymi.
  • Miał poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności.
  • Był człowiekiem o wysokiej kulturze osobistej, posiadał szerokie horyzonty wiedzy i z odwagą podejmował nowe wyzwania.
  • Posiadał umiejętność komunikowania się w językach obcych i czerpał pozytywne wzorce z innych kultur, szanując ich tradycje i różnorodność.
  • Kochał Boga i miał świadomość, że jest Jego ukochanym dzieckiem oraz wartościowym człowiekiem.

 

     Pragniemy, aby rodzice:

  • Czynnie współpracowali ze szkołą współtworząc atmosferę i tradycję szkoły.
  • Przyczyniali się do spójnego oddziaływania szkoły i domu.
  • Promowali szkole w środowisku lokalnym.
  • Poprzez swoją chrześcijańską i patriotyczną postawę stanowili wzorzec dla zachowań swoich dzieci.
  • Dawali odważnie świadectwo wiary miłości Boga i bliźniego.
  • Wspierali placówkę w podejmowanych działaniach dydaktyczno – wychowawczych.

 

    Pragniemy, aby nauczyciele:

  • Byli świadkami wiary, ludźmi bogatymi duchowo.
  • Chętnie podejmowali różne formy doskonalenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
  • Byli ludźmi kreatywnymi, twórczymi, pełnymi inicjatywy i zaangażowania.
  • Towarzyszyli swoim podopiecznym w ich potrzebach emocjonalnych, duchowych, intelektualnych i kulturowych.
  • Byli współodpowiedzialni za budowanie i tworzenie placówki.

 

Pragniemy, aby nasza placówka:

  • Troszczyła się o dobro wspólne w życiu rodzinnym i społecznym.
  • Budowała cywilizację miłości w środowisku lokalnym.
  • Współdziałała dla dobra mieszkańców i instytucji zewnętrznych.
  • Budowała dobrą wartość edukacji we współpracy z innymi jednostkami oświatowymi.
  • Była przejrzystym znakiem autentycznej wiary i miłości Boga, człowieka, Ojczyzny.
  • Była prekursorem nowych, kreatywnych rozwiązań edukacyjnych, służących przestronnemu rozwojowi uczniów.
  • Wykazywała ciągłą troskę o aktualne doposażenie.
  • Korzystała z różnego rodzaju projektów sprzyjających rozwojowi placówki.

 

GŁÓWNE KIERUNKI PRACY SZKOŁY

Promowanie wychowania katolickiego stanowi – obok kształcenia – najważniejszą część misji szkoły i obejmuje:

  • uświadamianie wartości autentycznej wiary w życiu człowieka oraz ciągłą troskę o osobistą więź i relację z Bogiem,
  • kultywowanie tradycji szkoły (codzienna poranna modlitwa, coroczna pielgrzymka na Św. Krzyż, przybliżenie postaci Patrona Szkoły św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego, wspólne, okolicznościowe spotkania całej wspólnoty Szkolnej – uczniów – rodziców – nauczycieli),
  • kształtowanie postaw patriotycznych,
  • promowanie wartości religijnych we własnym otoczeniu.

Organizacja procesu wychowawczo – dydaktycznego:

  • realizowane programy wychowania szkolnego uwzględniają podstawę
    programową
  • Kształcenie i promowanie postaw patriotycznych poprzez autorskie programy – Wychowanie do patriotyzmu, Wychowanie do wartości.
  • Program Wychowawczo – Profilaktyczny – wychowywanie w wartościach chrześcijańskich, których celem jest pięknie ukształtowany człowiek, promowanie zdrowego stylu życia w zakresie żywienia, sprawności ruchowej, bezpieczeństwa; kształtowanie postawy proekologicznej w świecie stworzonym przez Boga;
  • Tutoring w szkole.

Dbałość o wysoki poziom nauczania

  • realizacja innowacji pedagogicznych i innowacyjnych programów i projektów
  • wprowadzenie począwszy od kl. 4 drugiego języka obcego; wdrażanie nauczania dwujęzycznego (j. angielski),
  • zindywidualizowany proces nauczania sprzyjający osiąganiu wysokich
    postępów w nauce,
  • dbałość o piękno mowy ojczystej jako dziedzictwa narodowego,
  • inspirowanie nauczycieli do podejmowania nowatorstwa pedagogicznego.

Staranie o bezpieczeństwo i przyjazną atmosferę:

  • zapewnienie dzieciom bezpiecznych warunków do zabawy i nauki,
  • nieliczne klasy
  • doskonalenie umiejętności związanych z posługiwaniem się technologią
    informacyjną
  • wychowanie świadomego odbiorcy masmediów.

Wspieranie indywidualnego rozwoju ucznia

  • wyrównywanie szans edukacyjnych,
  • wdrożenie efektywnego systemu pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
  • zajęcia specjalistyczne,
  • indywidualizacja procesu nauczania,
  • profilaktyka agresji i uzależnień – eliminowanie zachowań niepożądanych,
  • budowanie systemu motywacji uczniów – pochwały, nagrody.

Dbałość o wszechstronny rozwój uzdolnień uczniów

  • odkrywanie talentów – monitorowanie osiągnięć uczniów,
  • rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów poprzez realizację zajęć pozalekcyjnych
  • organizacja konkursów szkolnych i międzyszkolnych.

Systematyczne wdrażanie przez szkołę różnorodnych projektów edukacyjnych:

  • in. Dzień Sportu, Dzień Książki i Filmu, Dzień Rodziny, Rekolekcje dla Rodzin, Spotkania z ciekawymi ludźmi,
  • propagowanie zdrowego stylu życia – stawiamy na ruch, zdrowe odżywianie, ekologię.
  • rozpowszechnianie edukacji kulturalnej – rozwijanie zainteresowań artystycznych dzieci.

Konstruktywna współpraca  z rodzicami i środowiskiem lokalnym:

  • kształtowanie pozytywnych relacji z rodzicami i opiekunami uczniów,
  • współdziałanie na rzecz środowiska lokalnego,
  • budowanie odpowiedzialności za współtworzenie wspólnoty szkolnej, jej
    poziomu wychowawczego i dydaktycznego,
  • szkoła jest miejscem dialogu, w którym uczestniczy cała społeczność szkolna.

Szkoła dysponuje bogatą bazą dostosowaną do realizacji zadań programowych

  • obszerne, widne, funkcjonalne i estetyczne sale lekcyjne,
  • meble i sprzęty posiadające atesty i certyfikaty,
  • bogato wyposażone pracownie w pomoce i środki dydaktyczne umożliwiające realizację zadań statutowych,
  • tablice interaktywne, narzędzia TIK,
  • mobilna pracownia komputerowa,
  • duży teren zielony umożliwiający prowadzenie zajęć tematycznych i rekreacyjnych.

 

Kierunek działań szkoły w kolejnych latach:

 

Rok 2017/2018 – krzewienie wśród uczniów postaw patriotycznych w kontekście historii państwa i narodu polskiego: NIEPODLEGŁOŚĆ – MOJA WOLNOŚĆ

Rok 2018/2019 – wdrażanie do przezwyciężania trudności, przybliżenie pojęcia co to jest „silna wola” oraz kształtowanie umiejętności bycia asertywnym jako przejaw męstwa i odwagi:  BÓG – HONOR – OJCZYZNA

Rok 2019/2020 – rozbudzanie wrażliwości na drugiego człowieka, krzywdę innych
i kształtowanie postawy szlachetności serca: WRAŻLIWOŚĆ I SZLACHETNOŚĆ

Rok 2020/2021kształtowanie postawy miłości bliźniego i przyjaźni, wzmacnianie pozycji ucznia w grupie oraz uwrażliwianie na poszanowanie drugiego człowieka: PRZYJAŹŃ

Rok 2021/2022odkrywanie piękna otaczającego świata poszukując nośników piękna w drugim człowieku, sztuce oraz kontakcie z przyrodą: „Bóg jest przyczyną wszystkiego, co piękne /Św. Klemens Aleksandryjski/:  PIĘKNO