„Staram się dziecko zrozumieć, nie szkodzić mu, stwarzać mu warunki i bodźce, aby chciało być lepsze. Dobry człowiek to taki, który czuje co drugi czuje!” – Janusz Korczak
Pedagog szkolny: mgr Monika Wielgus
Godziny pracy pedagoga:
Na czym polega praca pedagoga szkolnego?
Celem pracy pedagoga szkolnego jest uzupełnianie i pogłębianie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej nauczycieli. Pedagog jest koordynatorem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i łącznikiem miedzy uczniami, rodzicami i nauczycielami. Współpracuje również ze wszystkimi instytucjami świadczącymi pomoc, a także opiekę dziecku i rodzinie. Nadrzędną formą pracy pedagoga szkolnego jest udzielanie wsparcia uczniom, rodzicom i nauczycielom.
Dlatego drogi uczniu zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:
- Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny.
- Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem.
- Masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej.
- Masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać.
- Chciałbyś z kimś porozmawiać.
- Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz w jaki sposób.
- Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.
Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
Pamiętaj!
- Pedagog wysłucha Cię życzliwie i z uwagą.
- Zapewni dyskrecję i anonimowość.
- Pomoże znaleźć wyjście z trudnej sytuacji.
Pedagog szkolny służy również swoją pomocą rodzicom i prawnym opiekunom dzieci, którzy nie potrafią sobie poradzić z problemami wychowawczymi w domu.
Pedagog szkolny chętnie udzieli pomocy rodzicom, gdy:
- Niepokoi ich zachowanie dziecka.
- Chcą porozmawiać o dziecku i relacjach z nim.
- Mają pytania dotyczące wyników w nauce dziecka i jego funkcjonowania w szkole
- Potrzebują wsparcia w procesie wychowania.
- Mają pytania i nie wiedzą do kogo się z nimi zwrócić.
- Szukają pomocy w trudnych sytuacjach życiowych.
Należy jednak pamiętać, że niektórych spraw pedagog szkolny nie jest w stanie rozwiązać sam, bez współpracy ze strony dyrekcji, nauczycieli i rodziców. Kierując się dobrem i tym, aby każde dziecko było szczęśliwe, dbajmy więc wspólnie o jego bezpieczeństwo, prawidłowy rozwój psychofizyczny, społeczny i moralny.
Obecnie najważniejszym dokumentem mówiącym o pracy pedagoga szkolnego jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.