Kółko Leśna klasa jest realizowane w duchu outdoor education w Polsce określano jako pedagogika przygody. W praktyce, outdoor education oznacza zazwyczaj zorganizowany proces uczenia się poprzez samodzielne doświadczenie oraz eksperymentowanie. Działanie nastawione jest na poznanie (zdobywanie wiedzy i umiejętności) podczas zajęć w plenerze. Natura jest środkiem, tłem oraz pretekstem do uczenia się. Nauczyciel występuje zazwyczaj w roli towarzysza, mentora, trenera – a rzadziej osoby podającej wiedzę. Charakterystycznymi formami wykorzystywanymi w OE są gry zespołowe na świeżym powietrzu, wędrówki i ekspedycje, wspinaczka, zadania z wykorzystaniem lin, sporty wodne, łucznictwo, budowanie tratw, wyprawy z elementami survivalu. Prekursorem zajęć i szkoleń pedagogiki przygody w Polsce jest Pracownia Nauki i Przygody.
Metody pracy wykorzystywane podczas zajęć
- człowiek uczy się sam, a nie jest nauczany (konstruktywizm, neurodydaktyka)
- łatwiej, milej i efektywniej uczymy się w grupie
- w działaniach (grach, wyzwaniach, zadaniach) uczestnicy MAJĄ wybór. Nie ma przymusu (zasada „challange by choice”)
- możliwie wiele treści nabywa się poprzez realne doświadczenie (zasada „learning by doing”)
- w uczeniu się wykorzystuje się model Cyklu Kolba, teorię stylów uczenia się, współczesną wersję tzw. Piramidy Maslowa, Paradygmat Doświadczenia Przygody Martina&Priesta, itp.
- wykorzystuje się transfer wiedzy z doświadczenia (gry) do „realnego życia” za pomocą wspólnych podsumowań
- trener jest towarzyszem, a nie „głośnikiem” z którego wydobywa się wiedza
- proces odbywa się w bezpiecznej atmosferze (bezpieczeństwo emocjonalne, fizyczne, społeczne)
- unika się prostego oceniania na rzecz konstruktywnej informacji zwrotnej bądź oceniania kształtującego